fredag, mars 03, 2006

Eritreaturen - Epilog

I går, 2 Mars, klokken 14.00 norsk tid, landet jeg trygt på Sola lufthavn igjen. Det ble nok en lang reise. Først måtte vi mellomlande i Jeddah, i Saudiarabia. Denne gangen slapp vi iallefall å gå ut av flyet. Så bar det videre til Frankfurt, deretter til København, og så til Stavanger. Det tok rett og slett hele natta. Men nå er jeg da endelig hjemme igjen, etter en veldig opplevelsesrik tur.

Når jeg nå sitter hjemme og ser tilbake på det jeg har vært med på så føler jeg meg ganske heldig. Jeg har blitt kjent med en helt ny kultur. En svært gjestfri og immøtekommende kultur, som vi nordmenn og europeere generelt kan se langt etter, og har mye å lære av. Jeg har fått meg venner i afrika. Mange av de elevene vi hadde med å gjøre der nede, fikk vi et nokså nært forhold til, og vil fortsette å holde kontakten via mail. Som jeg har sagt tidligere er internett forbindelsen elendig der nede, men det er i det minste internett, så noen mailer innimellom går an.

Av de to byene vi var i; Asmara og Massawa, var Massawa den klare favoritten. Hvorfor? Jo, fordi det var i Massawa ting skjedde. Man skulle tro at Asmara, hovedstaden, med de fleste butikkene og det fineste hotellet skulle være den kjekkeste byen, men slik var det ikke. Den viktigste grunnen var at elevene vi traff bodde i Massawa. Vi hadde en kjempe kjekk tid sammen med dem, som ikke kan måles med oppholdet i Asmara. I tillegg var temperaturen i Massawa mye varmere en i Asmara, og når man først er i afrika foretrekker jeg 38 grader fremfor 16. Massawa ligger også ved kysten, så vi fikk bademuligheter som var ganske så forfriskende.

Det føles rart å være hjemme igjen. Avslappende og herlig på en måte, men på en annen måte trist at det hele er over. Det sies at når man først har vært i Afrika en gang, så blir man bitt av basillen og MÅ tilbake. Tja, jeg kan si meg enig. Men så skal jeg også tilbake neste år. Da til Kenya med folkehøyskolen.

2 Comments:

At 20 mars, 2006 12:35, Blogger Maria Johansen said...

Nanananana.... :) tjekk lesing alså. Eg va sjøl i Kenya for nogen år siå, å siden det har det vært et svært ønskelig reisemål. Altså Afrika generelt!
Men det hadde vært greit om du kunne dokumentert reisen litt bedre. Kart, arkitekturtegninger, evt regninger, og ikkje minst bilde og vognkort te bussen dåkk reiste me.... :P og ikkje minst kordan frokosten va!! Ser fram te detaljert versjon. ;)

 
At 22 mars, 2006 15:40, Blogger Endre said...

Hehe. Ja, frokosten ja. Den va forsåvidt heilt grei, men me blei VELDIG lei av an ittekvert. Det gjekk liksom i egg sandwich eller spagetti te frokost. Ganske så ensformig. Så der har du den. Kart og vognkort får me ta i neste omgang.

Ja.. en blir litt sånn i "eg-vil-tebage-te-afrika" stemning itte å ha vært der nere.

 

Legg inn en kommentar

<< Home