fredag, mars 30, 2007

Afrika? Igjen?!

Det er ikke lenge siden jeg kom tilbake fra Afrika for andre gang. Enda mindre er det siden jeg kom tilbake fra afrika for tredje gang. Ja, jeg var nemlig en "svipptur" innom Eritrea for en uke siden. Fredag 16. mars tok jeg toget inn til gardermoen, hvor jeg forøvrig tilbringte natten, for så å reise til Asmara i Eritrea lørdag den 17.

Grunnen til at jeg reiste var for å bygge videre på det prosjektet vi jobbet med sist jeg var i Eritrea. For de som ikke vet at jeg var der sist, eller ikke husker hvorfor så kan jeg opplyse om at jeg reiste med st Svithun vgs. i fjor etter å ha vært en av de heldige som var blitt plukket ut til å få være med. Der nede startet vi et filmprosjekt som bygget på det kulturprosjektet skolene i begge landene sammarbeidet om, nemlig "eventyr".

Vi lagde en film der nede i fjor, som vi i år skulle ned å fortelle litt om, da det hadde seg slik at vi skulle delta på en bokmesse. Både jeg, og Øyvind, en kamerat av meg som også var med forrige gang, fikk tilbudet om å reise. Vi fikk dekket hele reisen og også halvparten av kost og losji.
Turen var helt klart annerledes enn forrige gang. Den gangen var vi mye merr oppi det lokale og opplevde eritrea på innsiden. Denne gang reiste vi som "foredragsholdere" og så landet mer slik turister gjerne ser det.

Likevel var det en fin tur, og mange fine opplevelser denne gangen også. Men det var godt at det ikke var lengre enn en uke. Jeg hadde allerede begynt å savne folk hjemme på Fredtun da toget stanset i Larvik, søndag 25. mars.