fredag, mars 30, 2007

Kjære Jens Stoltenberg

Ja, det begynner igrunn å bli ganske lenge siden, men jeg hadde en plan om å få lagt det ut på bloggen likevel. I, ehem, vinterferien, så satte jeg meg nemlig ned og skrev et brev til Jens Stoltenberg. Det har seg nemlig slik at jeg har brygget på en solidarisk ide etter min andre afrikatur, altså kenyaturen med Fredtun.

Ideen eller konseptet har sin bakgrunn i at jeg irriterer meg over all den støtten som plutselig dukket opp etter en viss tsunami ulykke rundt juletider for noen år siden, og som like plutselig forsvant. Hvem gadd vel å bruke tid og penger på de stakkars pakistanerne som slet i jordskjelvet kun en uke etterpå?

Så... min ide var da altså å legge til rette for at det norske folk kan bidra med pengestøtte, ÅRLIG! For å gjøre en lang utbredelse litt kortere, så er altså mitt forslag at det skal bli pålagt for det norske folk (iallefall de som faktisk har mulighet) å betale 100 kr i måneden - 1200 i året - til en "hjelpekasse".

La oss si at 2 millioner nordmenn har mulighet til å betale, og dermed også blir pålagt. Så snakker vi en årskasse på 24 milliarder norske kroner!

Deler vi dette inn i "hjelpebolker" på 500.000 kroner hver, kan vi donere bort 4800 slike bolker!! Tenk på det. Tenk hvor mye en slik hjelpebolk kan hjelpe et seriøst prosjekt i afrika. Og at du da fortsatt kan støtte 4799 andre prosjekter!

Mange tenker at dette er helt naivt og umulig. Men tenk da også på at det norske folk allerede er pålagt å betale 2100 i året.... i NRK lissens!

(Hva er viktigst?)