søndag, oktober 09, 2005

Dream Theater - Octavarium



Dream Theater består av musikere som alle har blit kåret om og om igjen som "verdens beste" innenfor sine felt, av diverse rocke magasiner og musikk blader. Mange ser kanskje for seg Dream Theater som et veldig tungt metal band. Kanskje har du bare hørt et par klipp av noen sanger og funnet ut at dette ikke var noe for deg. Dream Theater har plassert seg under sjangeren: Progressiv Metal. Jeg er ikke noen professor i sjanger analyse, men kort fortalt så er det en sjanger hvor basspedalene til tider kan gå ganske fort, som man kjenner til i metal sjangeren, men musikken er forøvrig ganske rytmisk og melodiøs, og vokalisten synger "clean vocals". Altså, du hører hva som blir sunget.

Så over til selve albummet, Octavarium, som er det nyeste albumet til Dream Theater, og kom ut tidlig i sommer. Selv har jeg ikke hørt noe særlig på Dream Theater før våren 2005, og jeg må si at jeg har blitt mektig imponert av hva disse gutta her får til. Musikken kan gjerne oppfattes som "briefete", med ville soloer og ekstremt komplisert sammensatte melodier i begynnelsen. Det er forøvrig ikke så "briefete" som folk vil ha det til. Det er et system i det hele, og gutta er rett og slett bare utrolig samspilte!

Octavarium er det åttende albummet deres. Naturlig nok ligger dette i navnet på skiva (Octa = 8). Og det er ikke bare plate nummeret som spiller på tittelen. Skiva har forøvrig akkurat 8 spor, tittelsporet er spor nummer 8, og også andre ting som du kan prøve å finne ut av selv ;) Et gjennomført ordspill kan man godt si!

Når det gjelder innholdet på albummet er det kanskje litt annerledes en hvordan man er vant å høre Dream Theater. Som sagt har ikke jeg begynt å høre noe særlig på dem før i vår, og jeg har ikke rukket over alle albummene enda, selv om jeg har anskaffet meg dem. Allikevel vet jeg at de hardeste Dream Theater fansene har veldig varierte meninger om dette albummet. Noen mener at sangene er for rolige, og at Dream Theater har mistet sin harde side, andre mener at det først er nå Dream Theater er inne på noe.

Siden dette blir min personlige anmeldelse må jeg jo se på mitt eget forhold til bandet, og jeg har kanskje ikke de samme forventningene som en hardcore DT fan. Allikevel har jeg hørt mye på dem i det siste, og de har spilt seg kraftig opp over min lille fiktive "ti på topp" liste.

Octavarium har egentlig det meste man kan ønske seg av et band med slike kvaliteter. De har fete soloer, utrolig fengende partier og rytmer, ikke minst holder tekstene god stand. Akkurat Octavarium tror jeg faktisk ganske mange som ikke liker denne typen musikk kan begynne å like. Den er forholdsvis rolig, men har selvfølgelig noen spor med ekstra trøkk i, som bensin på skiva!

Jeg merker mens jeg skriver at akkurat Dream Theater faktisk er vanskelige å anmelde, for de er så varierte fra spor til spor. Skal jeg sammenligne denne plata med resten av platene deres må jeg si at dette absolutt er en av de bedre! Den desidert beste plata de har gitt ut er "Scenes from a memory", den er bare helt utrolig bra gjennomført. Siden det ikke er den platen jeg anmelder, skal jeg ikke gå nærmere inn på den, men den ville fått en sterk 6 av meg!

Som jeg sa, Octavarium er også et fantastisk album. Jeg vil så absolutt, og jeg gjentar, ABSOLUTT anbefale dere til å iallefall høre igjennom et par av låtene før dere avskriver Dream Theater. Er du ikke overbevist om at du liker det, hør igjennom "Scenes from a memory" også! Det er så utrolig verdt det! Ikke la deg skremme av "briefingen", hør videre og venn deg til det. Etter å ha hørt igjennom Octavarium opptil flere ganger er jeg totalt overbevist om at dette er et mesterverk av en vanvittig sammensetning av dyktige musikere!

Det kommer derfor kanskje ikke som et sjokk at "Octavarium" får...

Terningkast:

1 Comments:

At 16 oktober, 2005 22:29, Blogger Sveinung said...

Vente spent på ein anmeldelse av Radiohead.

 

Legg inn en kommentar

<< Home