søndag, august 07, 2005

Musikalsk kalender

Så var jeg hjemme igjen, men det blir bare med en liten pust i bakken. Mandag er det ut på tur igjen. Hyttetur denne gangen, i Sirdalen. Vi reiser ikke før etter viking kampen da vel og merke, den må vi få med oss! Selv om jeg ikke er hjemme mer en et par dager, tenkte jeg at jeg måtte benytte anledningen til å få oppdatert bloggen litt. Og hva passer vel ikke bedre en å oppdatere den ivrige leser på musikk fronten! For i den nærmeste framtid er det nemlig mye bra i vente innen musikkens verden!

Kaizers Orchestra
For det første har vi noen spennende plateslipp rett rundt hjørnet. Kaizers Orchestra slipper sitt nye album "Maestro" allerede den 15 august!! Dette er det tredje albumet til Kaizers Orchestra. Mange mener at det første albumet, "Ompa til du dør", var det beste, for da va konseptet helt nytt, mens album nr. 2, "Evig Pint", var mer en gjentakelse av det første albumet. Dette forstår jeg godt at mange synes, men dersom du er en Kaizers fan, så har man merket seg at "Evig Pint" er mye mer dystert og tungt en forfølgeren. Kaizers har derimot lovet at "Maestro" er en tilbakvending til de lystige tonene. 15 august altså!

Mew
Så har vi enda et album som jeg for min del har ventet en evighet på. Mew slipper sitt nye album "Mew And The Glass Handed Kites", 19 september. Dette er det 4. albumet til Mew, men de slo ikke igjennom før deres forrige album: "Frengers". Dette albumet fikk kritikerne til å rulle på 5'ere og 6'ere. Her hadde de også tatt med et par av de beste sangene fra de forrige albummene. Man kan derfor nesten si at den nye skiva de nå kommer med, på en måte er deres andre. Mange fikk kanskje med seg Mew live under R.E.M konserten på stadion. Dette var en skuffende opplevelse, ettersom lydmannen må ha vært temmelig beruset når han ikke får med seg at bassen er stillt inn 10 hakk høyere en alt annet. Jeg vil derfor si: ikke forhåndsdøm Mew før dere har hørt dem på CD. Det som også kjennetengner Mew er at vokalisten har en usansynlig evne til å vri seg opp på falsetter som selv den mest kastrerte homoen i verden vil ha problemer med å overgå. Utrolig fascinerende. Det var altså 19 september.

Folken
Både Kaizers og Mew har turnè med sine nye album denne høsten, og begge kommer til Folken. Selv vil jeg gjerne få med meg begge konsertene!

Kaizers Orchestra: 31 August
Mew: 6 Oktober

Dream Theater i Spektrum
Helt i enden av september måned tar Dream Theater turen til Oslo Spektrum. Dream Theater er et amerikansk band som spiller hva folk kaller progressiv metal. På norsk vil det si at de spiller en smule hardt, men allikevel på grensen til rock, og at vokalisten synger normalt nok til at du får med deg teksten. :P Dream Theater består av utrolige artister som flere ganger har blitt utnevnt til verdens beste innenfor sitt felt av diverse musikk magasiner. Dette er ABSOLUTT en konsert jeg vil anbefale folk som liker slik musikk å få med seg. Selv er jeg allerede i gang med store planer om Oslo turen og konserten i spektrum. Konserten er altså den 30. September og dørene åpner 19.30

Pulpit
Rundt om kring i det ganske land har musikkfestivalene blomstret mer en politikernes interesse for "Norske Skog". Vi har snart rock og pop festivaler i hver eneste by. Selv om Stavanger hamstrer opp alle slags festivaler de kan finne på, har vi faktisk ikke hatt noen skikkelig stor musikk festival. Av de virkelig store i Norge regjerer Quartfestivalen og Øyafestivalen. Nå har Stavanger hevet seg på bølgen, og har planer om å bli like stor om et par års tid. Navnet er "Pulpit" og huser MANGE store navn, som burde dekke musikkbehovet for de fleste. Festivalen holdes i bjergstedparken den 19 og 20 august. Det koster 400 spenn for dagspass og 600 spenn for festival pass, altså begge dagene. Dette høres kanskje mye ut, men når jeg nå presenterer artistene som kommer, må du kanskje tenke deg om alikevel:

Turboneger
Kaizers Orchestra
Hellacopters
Skambankt
JR Ewing
Pawnshop
Minor Majority
Christer Knutsen
Pål Jackmann
Sir Plus
Madrugada
Big Bang
Beautiful People
Helldorado
Tumbleweed
Popface
Mayflies

Selv er jeg bortreist under festivalen, men jeg håper virkelig at det blir en suksess, for en slik festival har jeg savnet lenge her i Stavanger!
---------------------------------------------------------------------------
For mer infor angående de forskjellige punktene kan du klikke på linkene her:

- Kaizers Orchestra: "Maestro"
- Mew: "Mew And The Glass Handed Kites"
- Kaizers på Folken
- Mew på Folken
- Dream Theater i Spektrum
- Pulpit festivalen

5 Comments:

At 08 august, 2005 00:20, Blogger Sveinung said...

To andre bemerkedsverdige utgivelser: Sigur Ros - Takk
Islandsk kongeban. Vil påstå at vokalisten synger lysere enn vokalisten i mew... Skal på konsert i oslo konserthus den 2.November! Det blir konge!! Takk gis ut den 13. september.

Så er det Broken Social scene med et nytt album med samme navn. I Oktober. Vert å sjekke ut!

Lurte på om eg sko begynna å hørra litt på mew. Har ikkje hørt så forferdelig mye av di... E den nye singelen bra?

 
At 08 august, 2005 15:58, Blogger Endre said...

Joda, Dream Theater kan høres veldig sært ut, det kan eg ver enige i. Men det vil eg påstå e fordi du ikkje har hørt så møje på de. Nettop fordi du syns det blei litt spesi. Eg vil anbefale deg å hørra litt merr på de, då særlig "Scenes from a memory" eller det nyaste "Octavarium" albumet. Eg likte de ikkje så sinnsykt eg heller, men når eg satte meg ner og bare hørrte på det de kommme med, igjen - særlig på scenes from a memory, så e det bare fantastisk :P Det e en sammenheng i de raske russerne, bare vent og se (hørr).

 
At 16 august, 2005 13:27, Blogger Unknown said...

Joda, en del virke bra. Kem har sagt at politikere ikkje like Norwegian Wood-festivalen? (tog du an). Men eg e tebake i byen så me snakkes sikkert.

 
At 26 august, 2005 16:48, Blogger Unknown said...

Numusic-festivalen e visstnok faktisk veldig stor internasjonal, i den grad det går an å måle en slik nisjegenre som elektronikas oppslutning. Eg hørte på radioen at det komme journalister fra Krotia, USA osv. for å dekke numusic. Litt kult e det jo då?!

 
At 30 august, 2005 15:35, Blogger Endre said...

Jea! For all del. Det e jo sjef med oppmerksomhet på vår lille by i Norge. Men nå e ikkje akkurat elektronika min greie. Kan akseptere Röyksopp og litt sånn innimellom, men som sagt, ikkje heilt min greie.

 

Legg inn en kommentar

<< Home